SdeC komt steeds dichterbij - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jan Timmermans - WaarBenJij.nu SdeC komt steeds dichterbij - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Jan Timmermans - WaarBenJij.nu

SdeC komt steeds dichterbij

Door: Jan en Baukje

Blijf op de hoogte en volg Jan

16 Mei 2009 | Spanje, Madrid

Woensdag 13 mei. 26ste fietsdag.

Vroeg uit Leon vertrokken en in een cafè onderweg het ontbijt genomen.Het hotel had die faciliteiten niet. Via mooie wegen door de natuur richting Hospital de Obigo over een Romeinse brug met 18 bogen het stadje ingefietst. Via Astorga waar het klimwerk weer serieuze vormen aannam naar Rabanal del Camino halverwege de klim naar de Cruz de Fero gefietst en daar in auberge El Tesin voor pelgims geslapen. Met 12 personen in stappelbedden, er blijken dan meer mensen houtbewerken als hobby te hebben.
In de nacht is er een storm opgestoken.De terrasstoelen waaiden over de straat .
In Rabanal was ook een pelgrim met een ezel.

Donderdag 14 mei. 27ste fietsdag.

Met stormwind recht op ons af zijn we de klim naar de Cruz de Ferro aangevangen. Het eerste uur hebben we amper 6 km. afgelegd. De wind blies ons af en toe haast achteruit.
Op de Cruz de Ferro was het net 2 graden plus en dichte mist. De afdaling over slechte wegen hebben we zonder problemen genomen. Beneden verkleumd van de kou in een lokale kroeg opgewarmd en met een echtpaar uit Belgie - die al 13 jaar in Spanje wonen - gesproken. Via Ponferrada naar Villa Franca de Bierzo gefietst en daar overnacht.

Vrijdag 15 mei. 28ste fietsdag.

Al vroeg uit de veren en via redelijk lopend vals plat in de richting van de laatste klimmen voor SdeC. Het wordt een dag van stevig klimwerk met op een hoogte van 1350 mtr. de Alto de Poio het hoogste punt.
Met eem afdaling van 12 km.en 7% hebben we in mooi weer Triacastela op 665 mtr. hoogte bereikt en daar overnacht.
Tricastela is een achtergebleven gebied en met behulp van de europesche gemeenschap wordt er nu riolering aangelegd.

Zaterdag 16 mei. 29ste fietsdag.

Om 08.00 met lichte regen vertrokken die al snel overging in forse regenbuien. De route is weer voorzien van het nodige klimwerk en met de regen niet echt een uitdaging. Na ongeveer 35 km. in een bushokje geschuild en gegeten en besloten dat vanwege het bar slechte weer Portomarin het einddoel van vandaag is.
We hebben 45 km. afgelegd.
De stad is vanwege een in 1962 aangelegd stuwmeer tegen de heuvel opnieuw opgebouwd. De waardevolle gebouwen zijn destijds steen voor steen afgebroken en opnieuw weer opgebouwd.

Santiago de Compostella is nog ongeveer 110 km. voor ons en we denken daar maandag aan te komen.

Groetjes Baukje en Jan.

• 16 Mei 2009 - 19:27

Petra Breshamer-Weve:

Het zit ook niet mee, hè? Het is zo een echte pelgrimage met boetedoening! Nu de laatste loodjes en dan het einddoel. Geweldig, hoor, een prestatie. Groet, Petra.

• 16 Mei 2009 - 20:06

Ans En Walter:

29 fietsdagen en nog maar 110km te gaan oftewel al ongeveer 2300 km. gefiets. Wat een geweldige prestatie van jullie. Jacobus laat jullie nog wel even voelen wat de bedoeling is van pelgrimage. Veel succes en op voor de laatste kaarsjes, ans en walter

• 16 Mei 2009 - 20:15

Tilly:

Hallo Jan en Boukje,

Jullie verdienen beide wel een bolletjes trui!!
    Heel veel succes met de laatste loodjes en vergeet niet te genieten bij de aankomst in Santiago. veilige aankomst en thuiskomst gewenst.Groetjes

• 16 Mei 2009 - 20:16

Wim En Wil:

Hoera julie zijn er bijna.De laatste loodjes
    nog, en julie droom is
    werkelijkheid geworden.
    Vier weken geleden namen
    we afscheid en zagen we
    julie wegfietsen en nu
    zijn julie denken we kilo,s lichter maar schatten rijker.veel succes nog en hopelijk
    geen regen meer.
    groeten Wil en Wim

• 17 Mei 2009 - 06:56

Nynke:

Succes met de allerlaatste fietskilometers! Het beoogde doel is nu echt in zicht.

Grz, Nynke

• 17 Mei 2009 - 08:53

Syb,atsje,sipco,suze:

we hebben je bericht gelezen,wensen jullie beter weer en zon in santiago.

• 17 Mei 2009 - 10:35

Frans:

Jan en Baukje. Een goede aankomst in S.deC. toegewenst. Geniet van de mooie stad. Ik heb heel jullie reis gevolgd en heel veel herkend. Deze tocht zul je nooit meer vergeten. Een behouden thuiskomst. Het ga jullie goed.

• 17 Mei 2009 - 11:09

Karin:

Wat hebben jullie een werk verzet! Nog de laatste loodjes en dan is jullie doel bereikt en mogen jullie je dan echte pelgrims noemen . De verhalen zijn heel levendig en heb ik het gevoel, onzichtbaar , mee te riezen. Succes, en keep smiling ondanks het wisselvallige weer.
    Ciao Karin

• 17 Mei 2009 - 11:10

Peter En Jeltje:

lieve baukje en jan jullie reis gaat niet over rozen ,een echte pelgrimage.De laatste loodjes wegen zwaar ,maar met jullie conditie moet dat geen probleem meer opleveren.We hopen dan ook dat het weer beter wordt en het zonnetje mag schijnen.Heel veel sterkte liefs peter en jeltje .

• 17 Mei 2009 - 13:26

Lucy Te Walvaart:

Hallo Jan en Baukje,

Na vele hindernissen komt het eind nu in zicht. De laatste loodjes wegen het zwaarts zegt men wel vaak of dit voor jullie ook zal gelden is nog maar de vraag. Ik ga ervan uit dat het meeste klimwerk achter jullie ligt en dat de laatste kilometers voor deze ervaren fietsers geen problemen meer oplevert. Ik wens jullie dan ook op deze laatste route heel veel plezier toe en met de laatste kilometers in het vooruitzicht zal dit vast wel lukken. Verder een goede terugreis en tot ziens.Ik geniet van jullie reisvberslag.Groetjes, Lucy.

• 17 Mei 2009 - 14:09

Beppie:

nou eindelijk de finisch in zicht. geweldig wat jullie gepresteerd hebben en ook afgezien!!!! complimenten en nu op voor de laatste kilometers. veel succes en veel zon gewenst vanuit boxtel hou jullie haaks.

• 17 Mei 2009 - 15:02

Cissy:

Hallo Jan en Baukje,

Terwijl ik dit tik begrijp ik dat jullie nagenoeg in S.d.C. zijn.
    Geweldig, jullie hebben de eindstreep bereikt. Een hele prestatie. (Naar onze Compostella is het niet zo ver Jan!) Proficiat met deze prestatie en fijn dat jullie er ook nog van genoten hebben. Een goede thuisreis en een goede uitrust periode toegewenst. Een... bedankt voor jullie mooie reisverslag en foto's. groetjes,
    Cissy Veghel

• 17 Mei 2009 - 16:17

Thomas Ansems:

Hee Jan,
    Nog even doorzetten en je bent er. Succes met de laatste loodjes.
    Geniet ervan.
    Groeten Thomas Ansems( Je achterneef) en van mij oma -> jouw tante Toos. .

• 17 Mei 2009 - 18:06

Leny Doodeman:

Beste Baukje en Jan, Pas nu jullie berichten kunnen lezen. Wij zijn gister thuis gekomen na een fantastische tocht en 30.000,00 euro opgehaald voor Biking4Energy. Nog een paar kilometer en jullie doel is bereikt. Heel fijne dagen in Santiago en na terugkomst spreken we elkaar. Groet van Piet en Leny

• 17 Mei 2009 - 18:44

Hans En Ida:

de laatste loodjes,we zijn erg benieuwd naar je spannende verhalen. noch efkes troch sette!!!!

Hans en Ida

• 18 Mei 2009 - 10:43

Willy:

Aha, Dus Baukje is niet de enige pelgrim met een....... :-)

Erg knap dat jullie al zover zijn!!
    Succes met de laatste loodjes.

• 18 Mei 2009 - 13:20

Liesbeth Wytgaard:

Hallo stoere fietsers Ik neem m'n petje voor jullie af hoorHeel leuk om zo op de hoogte te blijvenWij gaan Vrijdag voor een aantal weken eropuit,als we terug zijn neem ik snel contact op BaukjeNog mooie dagen en Gefeliciteerd.Met vr groet liesbeth

• 02 Juni 2009 - 14:19

Leny Van Balen:

Hoi Boukje,
    Mooi dat SC nu in het zicht komt.
    We kijken even met Helena bij Wardy en volgen het op de voet.
    Veel groetjes Durk en Leny.Doei