OP NAAR BURGOS - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Jan Timmermans - WaarBenJij.nu OP NAAR BURGOS - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Jan Timmermans - WaarBenJij.nu

OP NAAR BURGOS

Door: beheerder

Blijf op de hoogte en volg Jan

08 Mei 2009 | Spanje, Belorado

Donderdag 7 mei.
Vanuit het mooie hotel in de nauwe straatjes van Punta La Reine - waar eerst nog de fietsenmaker is opgezocht vanwege een kapotte spaak in het achterwiel van Jan.- zijn we in de richting van Estella gefietst. In Spanje moeten we om in SdeC onze oorkonde te krijgen twee stempels per dag scoren. In Estella kwamen de nonnen na enig aandringen van een lokale spanjaard met de begeerde stempeldoos vanachter de tralies vandaan.
Via Urbiola met een klim tot 600 mtr.
naar Arcos. Via Navarette wat ons einddoel was, maar helaas geen plaats meer in de herberg had, zijn we naar het 5 km. verder gelegen Sotes gefietst. Er werd ons verzekerd dat daar nog plek was in de pelgrimsherberg, die gevestigd was in een bodega. Om de laatste 5 km. af te leggen moest er nog wel een klim van 10 procent bedongen worden. De laatste inspanning werd beloond door een prachtig onderkomen in het statige gebouw. Met 12 personen in stapelbedden slapen achter eiken deuren van 10 cm. dik is een bijzondere ervaring.
Van de beheerdeer kregen we ook nog een rondleiding door de bodega die vol lag met wijn in eiken vaten. In de bodega was ook een winkeltje waar van alles voor de pelgrim te koop was.
In de lokale bar-restaurant een heerlijk pelgrimsmaal gegeten met uiteraard een flesje van de bodega.

Vrijdag 8 mei.
21ste fietsdag.
Na goed geslapen te hebben en een eenvoudig ontbijt zijn we met fris weer op de fiets gestapt met als einddoel Belorado, 70 km. verder.
De extra inspanning van gisteren loonde zich vandaag doordat de eerste 14 km. nagenoeg bergaf gingen.
In Villa de Torre koffie gedronken in de lokale bar die om 10.00 uur al vol zat met werklui. (schafttijd??)
Via enkele venijnige klimmetjes naar Santo Domingo de La Calzada waar we de eerste dagelijkse stempel scoorde in het lokale pelgrimshuis.

In de kathedraal waar volgens de reisgids een levende kip en haan een prominente plaats innemen, hebben we deze daar inderdaad aangetroffen. Ze krijgen volop aandacht en voor het oog van al het kerkvolk deed de haan zijn mannelijke plichten.
Het fotograferen werd door een priester niet op prijs gesteld, en Baukje werd de deur gewezen. Dit is haar nog nooit overkomen maar gelukkig voor haar is ze nog niet geexcommuniceerd. Na deze ervaring hebben we voor de kerk op het plein in een heerlijk zonnetje een broodje gegeten en zijn we de stad uitgefietst.
Bij het passeren van de Rio Oja zagen we 9 ooievaarsnesten aan de oevers. Een herder liet zijn schaapskudde drinken van het kraakheldere water. Onderweg naar Belorade nog een flink VALS plat gedaan en de grens tussen de provincie Rioja en Burgos gepasseerd. Het wegdek veranderde plots in een slechte hobbelbaan met veel los grind.
In Belorado een prima 2 sterren hotel gevonden.

Vandaag lekker vroeg (15.00 uur) binnen.

Tot het volgende bericht, zo, en nu eerst naar de kapper.

Groetjes uit het mooie Spanje:
Jan en Baukje

• 08 Mei 2009 - 19:43

Tiety En John:

Baukje toch.. wat was dat nou met die kip en die haan.Daar moeten we het nog maar eens over hebben hoor.Dat"lieket nerges op"En Jan niet meer van de stoepranden bonken want dat kost spaken.Zet hem op het mooiste stuk komt eraan!!groetjes ook van cis en gerard

• 08 Mei 2009 - 19:49

André Witlox:

Het gaat geweldig Jan, proficiat!! Vanaf saint-Jean-de-Port ben je in voor mij bekend gebied. In Frankrijk liep ik een andere route dus daar herkende ik me niet in jullie verhaal. Het doet me deugd jullie log's te lezen en ik verheug me des te meer op 21 juni wanneer ik vanuit Porto naar SdCompostela ga lopen. Ja, fietsen gaat wel een stuk vlugger maar ik wandel liever. Geniet van de resterende route, er komen nog prachtige gebieden en Burgos - Leon zijn de moeite van het erheen fietsen waard. Heel veel succes de komende veertien dagen, doe Jacob maar alvast de groeten en zeg hem dat ik er aan kom!
    Hartelijke groet,
    André Witlox

• 08 Mei 2009 - 21:51

José De Boer:

Ha die dappere Fietsende Jan en Bauke,

Geweldig te lezen hoe jullie de zelf gestelde missie volbrengen!

Lekker door fietsen...in de korte broeken!

groet,josé

• 09 Mei 2009 - 08:50

Renee:

Lieve Baukje en Jan.Ik denk vaak aan jullie en vind het hartstikke leuk dat ik door jullie dagboek met jullie mee kan reizen.Het gaat nu echt opschieten en Jakobus staat al op de uitkijk.Zelf ben ik bezig mijn reis naar de Noordkaap voor te bereiden.Niet op de fiets maar met de auto en tentjes ,de fiets gaat wel mee hoor,daar kunnen we niet zonder. Ik wens jullie nog veel succes voor dit laatste stuk .Dikke kus van mij, Naomi en Sam,en Gerda en Chris.

• 09 Mei 2009 - 09:49

Enne - Pieter:

Heb even rond zitten neuzen op jullie prachtige site en gezien wat jullie allemaal voor een mooie plaatjes onderweg zijn tegen gekomen. Het zal wel heel mooi maar ook erg zwaar zijn om daar in die hoge bergen te fietsen.

Maar aan de foto's te zien hebben jullie de goeie moed erin en gaan jullie het zeker redden. Heel veel succes nog voor de laatste kilometers en hoop voor jullie dat het weer jullie hierbij mee zal helpen.

Heel veel groetjes Enne - Pieter

• 09 Mei 2009 - 09:52

Ans En Walter:

Wat geweldig te lezen dat jullie zo goed gaan en wat een leuke fotos. Aan km. zijn jullie goed aan het aftellen, maar ze zitten wel in jullie benen. Nog even volhouden, geniet vooral van al het moois onderweg en toy toy toy, ans en walter

• 09 Mei 2009 - 18:50

Alice:

HALLO BAUKJE EN JAN Prachtige foto,s hoor. Mooie omgeving als ik het allemaal zo zie en wat een ervaring zal het voor jullie zijn. Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen al horen we nu natuurlijk ook al veel. Het is erg leuk om het zo te volgen .hier gaat alles zijn gangetje mijn kozijnen zitten er nu in, dus dat hebben we weer gehad en nu verder in training voor de marathon van leeuwarden zien of dit lukt !!! Ik zou zeggen geniet volop van het volgende stuk van de route en veel succes maar weer !!!!!!!!!!!
    Veel Groetjes Alice

• 09 Mei 2009 - 21:34

Jeltje En Peter:

hallo baukje en jan vanavond gezellig met gerrie gekletst en het nodige nieuws over jullie vernomen.wat een belevenis met dat pluimvee in de kerk.Morgen komt nynke op de koffie daarna gaan we fietsen het weer blijft aardig.We wensen jullie heel veel sterkte voor de komende dagen ,veel liefs jeltje en peter.

• 09 Mei 2009 - 22:41

Els Coppens:

Hoi Jan en Baukje natuurlijk.
    Ik heb vanavond jullie avontuurlijke verhalen met volle aandacht zitten lezen, super om dat mee te maken al die natuurklimaten, verassingen onderweg,fiets kapot, het blijft een echt avontuur.
    ik vind het een superprestatie en het gaat jullie helemaal lukken om weer veilig terug te komen in ons ook mooie Nederland.
    Voor het goede doel wordt echt een goed doel.
    Jan en Baukje nog heel veel succes met de beklimmmingen en terugreis, geniet en wij blijven jullie verhalen volgen.
    leuk om te lezen.
    Groetjes Nico en Els Coppens, Erp

• 10 Mei 2009 - 18:09

Beppie :

wat een prachtig verhaal wee, en mooie fotos lijkt me heerlijk daar fietsen ?? wij hopen dat jullie het weer goed gezind is en dat het voor jullie weer onvergetelijke dagen worden. veel succes en fiets er maar weer op los. vele groetjes uit boxtel.

• 10 Mei 2009 - 19:53

Lydia Van Beusekom:

Ha die globetrotters Boukje en Jan, geweldig zo ver als jullie al gevorderd zijn. Alle respect hoor! Maar wel flauw van die priester Bauk dat hij je de kerk heeft uitgeknikkerd. Het is toch wat, kippeporno in de kerk...ik ben wel benieuwd naar dat filmpje! Nog veel succes allebei en lekker genieten van de laatste kilometers!
    Oant sjen en ciao, Lydia

• 13 Mei 2009 - 21:04

Ymkje:

Hallo Jan en Baukje,
    Geweldig wat hebben jullie al wat af gefietst.Ik heb vorige week 100 km gefietst voor de training van de 11 stedenfietstocht, maar was blij dat ik de volgende dag niet weer met mijn kont op het zadel hoefde en niet te fietsen. Maar nog even doorzetten en jullie hebben het gehaald een geweldige prestatie ik doe het jullie niet na.Succes nog maar even en we zien je weer terug op de "Plof"
    groeten van Ymkje